Om Boken

Förenkla! – så räddar du kunderna, organisationen och dig själv från krångel
ISBN 978-91-47-08758-7 © Johan Nylander och Liber AB

Den digitala revolutionen skulle göra livet bättre och lättare. Men någonstans gick det snett. Allt fler känner sig stressade av all ny teknik och frustrerade av alla menyer, inställningar, val, små knappar och obegripliga manualer.

Människor kräver nu att slippa krångel. I takt med att produkter och tjänster blir allt mer avancerade ställs högre krav på användarvänlighet.

Boken presenterar sju principer. De visar hur du kan förenkla för kunderna, internt i organisationen och i din egen arbetsdag. Genom de sju principerna kan varje företag och organisation undanröja onödig komplexitet och förenkla både internt och externt.

Att det finns pengar att tjäna på att förenkla är det ingen tvekan om. Snarare är det de bolag som inte investerar tid och pengar i att förenkla som kommer att förlora.

Boken presenterar både forskning kring enkelhetens betydelse och fallstudier från en rad företag som blivit extremt framgångsrika genom att förenkla, bland andra Apple och Google.

Philips marknadsdirektör Andrea Ragnetti, Nokia Designs strategichef Kurt Walecki, näringsminister Maud Olofsson, arkitekt Eero Koivisto och många fler förklarar enkelhetens betydelse för att skapa framgång.

Johan Nylander är tidigare reporter vid Dagens Industri, senast som utrikeskorrespondent i London. Idag arbetar han som frilansreporter med inriktning mot näringsliv och politik men även kultur och resor. Läs mer om författaren här.

Johan har tidigare varit anställd reporter, redaktör och/eller frilansare för en lång rad tidningar och magasin; Dagens Industri, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten, TT, Computer Sweden. Vagabond, Travel News, Canadian Business, Margeting Magazine, Hennes, Vi Föräldrar, Tendens Special, Sälj & Marknadsföring med flera. Han har också varit redaktör för nöjesindustrins branschtidning Eventertain, webbredaktör på Exportrådet och startat filmsajten Kollafilm.nu. Han har en magisterexamen från Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet och har läst journalistik vid Poppius Journalistskola i Stockholm.

INNEHÅLLSFÖRTECKNING

Välkommen till en enklare värld
Längtan efter det enkla livet
Det brutna löftet
Därför blir det så besvärligt
Värdet av enkelhet
Liv att rädda
Risker med enkelhet

Sju principer

Princip 1: Lämna labbet
Lär känna kunderna
Människan är motsägelsefull
Valfrihetens tyranni
Åldersglappet växer och krymper
Inte förrän mamma är redo

Princip 2: Reducera
Balans mellan funktion och krångel
Minska, göm, gestalta
Slå ihop, separera
Exemplet Google

Princip 3: Använd det sunda förnuftet
Balans mellan känsla och logik
Det ska ”bara funka”
Exemplet Apple
Ingen tycker om manualer

Princip 4: Samarbeta
Produkten är bara en pusselbit
Förenkla tillverkningen
Påverka internationell utveckling

Princip 5: Tala klarspråk
Därför blir det så luddigt
Reducera budskapen
Kommunicera tydligt
Informera tydligt

Princip 6: Börja inifrån
Utmana invanda mönster
Bekämpa byråkrati
Släpp tankarna fria
Nonchalera konkurrenterna
Exemplet Skatteverket

Princip 7: Förenkla din arbetsdag
Respektera tiden
Släng, rensa, städa
Delegera
Planera nästa steg
Säg ”Nej!”
Finn ro
Hur förenklar du din arbetsdag?

Slutord
Lästips
Fotnoter

Köp boken här

Boken finns i många bokaffärer i landet. Men enklast är att köpa den på nätet, exempelvis på Bokus, Adlibris eller Akademibokhandeln.
Vid större beställningar, kontakta mig.

Ett svar till “Om Boken

  1. Ping: Förenkla! « mariesme.no

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s